http://www.test.rowery650b.eu/images/stories/news/amortyzatory/Rock_Shox_2014/RS1/FS-RS1-29-SA-120-BLACK-TOP.jpg

Jeszcze napęd psiosniczno-pozytronowy nie zdążył na dobre ostygnąć po ostaniej podróży do przeszłości, gdy kontinuum czasowe zostało ponownie zakłócone przez markę Rock Shox, która już bez owijania w bawełnę zaprezentowała najnowsze dziecko odwrócone do góry dnem.....

MIchał Śmieszek

 

Wśród najważniejszych informacji należy wymienić na wstępie tą, dotyczącą kompatybilności jedynie z rowerami na dużym kole. 29ery "żondzom". Oczywiście da się upchać średniaka albo małą kiszkę, tyle że wtedy popsuje się całą misterną "geometrię". Znając życie SRAM wypuści niebawem ekstra zestaw haków przedniego koła, które będą miały offset bardziej "middle size friendly". Nawiasem mówiąc RS1 jest już na tym etapie dostępny w dwóch offsetowych wersjach. Tymczasem cieszmy się życiem oraz tym co RS1 ma w środku.

Sztuciec będzie występował w przyrodzie w trzech odmianach: 80mm/100mm/120mm. Golenie mają średnicę 32mm i wsuwają się w golenie górne zintegrowane z koroną i rurą sterową. Całość (oprócz ruchomych golenie) oczywiście wykonana z włókna węglowego. Dzięki specyficznej konstrukcji oraz materiałom, masa nie przekroczy 1666g. Nie jest to oczywiście mistrzostwo świata, jakiego można by oczekiwać, ale tym razem Rock Shox postawił wszystkie karty na o wiele ważniejszą rzecz - sztywność, która jest swego rodzaju piętą achillesową ścigaczy na dużym kole 29 cali.

FS-RS1-29-SA-120-BLACK-TOP

Zdaniem projektantów RS1 jest obecnie najsztywniejszym amortyzatorem na rynku, jednak aby osiągnąć Nirvanę - mega sztywność systemu upside down, ekipa musiała pozmieniać znacznie więcej niż tyko odwrócić golenie.

Rozwiązaniem jest owa tajemnicza technologia "Predictive steering", o której wspominałem w pierwszym artykule poświęconym nowemu produktowi RS. To nowy system opierający się na standardowej sztywnej osi 15mm Maxle Ultimate, która niczym "matrioszka" chowa się kolejnej, tym razem ogromniastej osi nazwanej "Torque Tube" o średnicy 27mm. Gdy ta mega tuba zostaje zaciśnięta między goleniami widelca, staje się strukturalną jego częścią i tym samym zwiększa sztywność do pożądanego maksimum.

Rockshoc-RS1-Predictive-Steering-600x335

W związku z tym, że konstrukcja wymaga minimalnego naddatku materiału wokół piasty/osi/haków, przyrost masy jest bardzo niewielki. Kompatybilna piasta pojawi się jako osobna część oraz jako element kół systemowych Sram Rise XX 60  * 29" oraz Roam 50 - 29".

SRAM MTB RISE XX PS Hub Axle M

To nie jedyne nowości. Jednym z etapów "podróży do przeszłości" było właściwe określenie i zrozumienie potrzeb klienta docelowego. Inżynierowie tak zaprojektowali "szaszłyk" oraz jego karbonową obudowę, aby oferował fanatykom XC maksimum komfortu i efektywności. Bla bla bla. Niemniej rzeczywiście RS odkrył na przestrzeni lat, iż wielu sportowców amatorów preferuje bardzo ustawienie niemal maksymalnej kompresji kosztem upośledzenia czułości na niewielkie przeszkody.

Rockshox-RS1-Accelerator-Damper-372x600

Rock Shox znalazł rozwiązanie - kompromis, którym jest przeprojektowany kartridż o dumnej nazwie Charge Damper, który stosowany jest obecnie w modelu PIKE. Specyfika zawód cross country wymusiła zmianę charakterystyki jego pracy. Menadżer produktu, Jed Douglas wyjaśnia, że w nowej konstrukcji powietrze jest całkowicie odseparowane od kąpieli olejowej, co zapewnia jednostajne tłumienie. Za to niezależny, pływający tłok pozwala wytwarza ponoć potężną siłę blokującą - największa wśród istniejących systemów Rock Shox.

Rockshox-RS1-Token-System-Force-Chart-600x464

Z modelu Pike przeszczepiono do RS1 także inny patent: słynne "żetony" (bottomless tokens), które służą do tuningu krzywej ugięcia sprężyny powietrznej. Zmieniono tylko ich średnicę z 35mm (Pike) do 32mm. "Żetony" umieszcza się wewnątrz komory powietrznej, do trzech sztuk. Z pozostałymi można udać się do kasyna.

Rockshox-Bottomless-32mm-RS1-tokens-600x379

RS1 będzie kosztował zirka 1865USD i na półkach sklepowych pojawi się latem. Co na to Harfa?

 (photo: Rock Shox, www.bikerumor.com)

 x